top of page

5 korte interactieve activiteiten om te gebruiken voor, tijdens en na een theoretische presentatie.

  • ludonu
  • 24 apr
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 28 apr

Een theoretische presentatie hoeft geen monoloog van PowerPoint-dia's te zijn. Integendeel — net tijdens zulke kennisrijke momenten kan een kleine interventie het verschil maken tussen passief luisteren en actief leren.


Daarom: vijf korte, krachtige activiteiten die je kunt inzetten vooraf, tijdens of aan het eind van een lange presentatie.Ze duren maximaal 10 minuten, vereisen weinig voorbereiding en zijn speciaal ontworpen om:


✅ de aandacht aan te wakkeren

✅ de inhoud te verankeren

✅ en de betrokkenheid hoog te houden


De activiteiten zijn flexibel inzetbaar en passen binnen elk leertraject dat inzet op autonomie, competentie en verbondenheid. En bonus: ze geven jou als facilitator lucht en contact — precies wanneer je het nodig hebt.


Gebruik ze als ijsbreker, intermezzo of afsluiter, en maak je presentatie niet alleen informatief, maar ook betekenisvol.


VOOR DE START


1. Vraag zonder Antwoord


Doel: Nieuwsgierigheid wekken en voorkennis activeren

Duur: 5 minuten

Werkwijze:

  • Laat deelnemers één vraag formuleren waarvan ze hopen dat die tijdens de presentatie beantwoord wordt.

  • Verzamel anoniem via post-its, mentimeter of chat. Of deel in subgroepjes van 3 en laat hen één vraag kiezen.

  • Licht enkele opvallende vragen kort toe en verbind ze aan de inhoud die volgt. Kleef de vragen op flipchart en verwijs er tijdens je presentatie regelmatig naar.


💡 Stimuleert autonomie (eigen vragen) en relevantie (waarom dit belangrijk is).


2. Ik verwacht / Ik vrees


Doel: Emotionele betrokkenheid activeren & verwachtingen expliciteren

Duur: 5–7 minuten

Werkwijze:

  • Vraag deelnemers om in stilte 2 antwoorden te noteren: één verwachting en één vrees over de theoretische presentatie.

  • Verzamel in subgroepen van 3. Laat elke subgroep 1 verwachting en 1 vrees selecteren en presenteren

  • Deel enkele voorbeelden plenair.

  • Reageer als facilitator op enkele items (“Hier kom ik straks op terug”).


💡 Versterkt gevoel van competentie en relatedness. Interessant voor meer gevoelige of delicate thema's.


TIJDENS DE PRESENTATIE


3. Check-in met de buren


Doel: Inhoud verwerken door micro-reflectie en sociale uitwisseling

Duur: 5 minuten

Werkwijze:

  • Na een inhoudsblok: “Draai je om naar je buur en geef antwoord op deze vraag: Wat was voor jou het meest verrassende of onduidelijke aan dit stuk?”

  • Laat enkele duo’s delen met de groep.


💡 Minimale verstoring, maximale verwerking. Activeert zonder te onderbreken.


4. Twee waarheden en een twist

Doel: Kritische verwerking stimuleren

Duur: 7 minuten

Werkwijze:

  • Laat deelnemers 3 stellingen maken over het net besproken hoofdstuk. Twee stellingen moeten waar zijn, één is verdraaid of fout.

  • In groepjes van 3 kiezen ze 2 juiste en 1 verdraaide stelling.

  • Presentatie en onderbouwing welke stelling fout is.

  • Oplossing en korte toelichting door facilitator.


💡 Zorgt voor activering van voorkennis en logisch denken. Goed online én offline.


OM AF TE SLUITEN


5. Snapshot van de Toekomst


Doel: Reflectie koppelen aan actie én verbeelding

Duur: 5–7 minuten

Werkwijze:

  • Vraag deelnemers om hun ogen te sluiten en zich voor te stellen dat ze één maand later zijn.

  • Ze hebben één ding toegepast uit de presentatie, met succes.

  • Laat hen dit beeld in een tweetal beschrijven aan elkaar: Wat hebben ze gedaan? Wat was het effect? Wie merkte het op?

  • Optioneel: laat enkele deelnemers hun "snapshot" kort met de hele groep delen.


💡 Maakt het geleerde tastbaar, geeft eigenaarschap, en prikkelt motivatie. Een beetje toekomstvisualisatie met concrete ankerpunten.

bottom of page