Kennismaken en feedback geven met Raad je plaatje
- ludonu
- 22 apr
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 28 apr
Deze LUDO gebruik je voor de start van een opleiding over feedback geven en ontvangen. Deelnemers leren elkaar kennen via beelden (Dixit-kaarten of foto's) en ontdekken tegelijk een cruciale basis: interpretatie is geen feit, en helderheid vraagt afstemming.
Intro
Wat iemand zegt of toont, komt zelden eenduidig binnen bij de ander. We filteren, interpreteren en vullen in ā vaak zonder het zelf te merken. In deze opener leren deelnemers elkaar kennen aan de hand van beelden, maar vooral aan de hand van hoe ze elkaar begrijpen⦠of misverstaan. Deze activiteit legt op een speelse manier de vinger op de zere plek: feedback werkt pas als we checken wat de ander Ć©cht bedoelde.
Doelen
Elkaar op een creatieve en veilige manier leren kennen
Ervaren hoe snel we betekenis geven aan gedrag of beelden van anderen
Oefenen met checken van interpretaties ā de kern van goede feedback
Het belang van afstemmen en terugkoppelen leren herkennen
Groepsgrootte, Tijd & Setting
Aantal: 6ā24 deelnemers
Tijd: 20 - 40 minuten
Setting: Offline (liefst met fysieke kaarten) of online met digitale afbeeldingen
Voorbereiding
Leg 30ā60 Dixit-kaartenĀ of foto's op tafels of op een digitaal whiteboard klaar
Maak per deelnemer 1 lege A5-kaart of post-it klaar (offline), of een gedeeld document (online)
Stap-voor-stap
1. Reflectie (2-5 min)
Kies een beeldkaart die voor jou iets zegt over hoe jij feedback geeft of ontvangt. Schrijf op de achterkant of op een post-it bij het beeld:āDit beeld zegt iets over mij omdatā¦ā
Iedereen houdt zijn/haar uitleg nog even privƩ.
2. Delen ā Wat jij ziet⦠(5-15 min)
Vorm duoās (of trioās bij oneven aantal)
De ene persoon toont enkel zijn/haar beeld aan de ander, zonder uitleg
De ander beschrijft wat het beeld voor hem/haar zegt over de persoon die het gekozen heeft:
āAls ik dit beeld zie, denk ik dat jij misschienā¦ā
Daarna onthult de eerste persoon pas zijn/haar Ʃchte uitleg
Beiden reflecteren kort samen:
āWat was raak? Wat niet? Waar zat de verwarring?ā
Deelnemers herhalen dit proces in omgekeerde rol, of met een tweede partner.
3. Synthese & Presentatie (10 min)
In duoās of kleine groepjes delen deelnemers ƩƩn opvallend verschil of inzicht:
āWat mij verraste in hoe mijn beeld werd gelezenā¦āāWat ik leerde over hoe anderen mij interpreterenā¦ā
Plenair worden enkele van deze inzichten gedeeld als kickstart van de opleiding.
4. Debriefing (5-10 min)
Kies 2ā3 vragen voor reflectie in kleine groepjes of plenair:
Wat viel je op in hoe anderen jouw beeld interpreteerden?
Hoe vaak klopte de interpretatie? Wat zegt dat over feedback?
Welke woorden kan je nu koppelen aan goede feedback?
Optioneel: introduceer het principe van checken voor je feedback geeftĀ met een eenvoudige zin:
āWat hoor jij mij zeggen?ā of āHoe komt dit bij jou binnen?ā
Volgende stappen
Laat deelnemers hun gekozen beeldkaart bijhouden als visuele āankerkaartā voor later
Bouw hierop verder met feedbackmodellen zoals het 4G-model, Geweldloze Communicatie, ...
Link terug naar deze ervaring bij volgende oefeningen over misverstanden, ruis en helder communiceren
Variaties
Online: Gebruik een gedeelde whiteboardtool (Miro, Jamboard) met digitale afbeeldingen
Met tijdsdruk: Laat de ālezerā slechts 60 seconden interpreteren ā verhoogt bewustwording van aannames
Met observator: In trioās observeert een derde persoon het proces en noteert wanneer iemand checkt of parafraseert



