Reactiveer kennis met Memory Market
- ludonu
- 22 apr
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 28 apr
Intro
Stel je een markt voor waar geen groenten of kruiden worden verhandeld, maar ideeën en inzichten van de vorige opleidingsdag. In Memory Market creëren deelnemers zélf de kraampjes van kennis en ruilen ze ervaringen uit om te ontdekken wat écht is blijven hangen. Een levendige, verkennende start van de dag vol ontmoeting en betekenis.
Doelen
Kennis en inzichten uit de vorige opleidingsdag ophalen en heractiveren
Vergelijken van wat deelnemers als waardevol hebben ervaren
Een gezamenlijke selectie maken van de belangrijkste leermomenten
De groep weer verbinden rond gedeelde inhoud
Groepsgrootte, Timing & Setting
Groep:Ā 6 tot 30 deelnemers
Tijd:Ā 30 minuten
Setting:Ā Offline (kan ook eenvoudig online met digitale kaarten of whiteboard)
Voorbereiding
Blanco steekkaarten of post-its (minimaal 3 per deelnemer)
Pennen of stiften
Grote tafel of wand (fysiek of digitaal) waarop ākraampjesā kunnen worden gelegd of geplakt
Flipchart of bord voor synthese
Stap-voor-stap
1. Reflectie (7 min)
Vraag elke deelnemer om 3 inzichten, ideeƫn of leermomenten van de vorige opleidingsdag op aparte steekkaarten of post-its te noteren.
Vraag ter begeleiding:āWat is jou het meest bijgebleven van de vorige opleidingsdag? Wat zou je aan een collega vertellen die er niet bij was?ā
Laat deelnemers rondlopen en hun kaarten op een centrale tafel of wand leggen ā de Memory Market ontstaat.
2. Delen (10 min)
Deelnemers wandelen langs de 'markt', lezen elkaars kaarten, en nemen er (in stilte) drie op die hen het meest aanspreken of nieuwsgierig maken.
Vorm daarna duoās: elk duo vergelijkt hun drie gekozen kaarten. Wat spreekt aan? Wat is verrassend? Waarom is dit relevant?
Stimuleer een tweede ronde ruilen of herschikken indien gewenst.
3. Synthese & Presentatie (8 min)
Vorm groepjes van 4 deelnemers. Elk groepje kiest de 2 meest waardevolle of representatieve inzichten uit hun verzameling.
De gekozen inzichten worden gepresenteerd aan de hele groep. De facilitator noteert ze op een flipchart of bord als āTopinzichten van de Marktā.
4. Debriefing (5 min)
Welke inzichten kwamen opvallend vaak terug?
Wat heb je ontdekt dat je zelf vergeten was?
Wat zegt dit over wat we belangrijk vinden als groep?
Volgende stappen
Maak een foto van het āTopinzichtenā-bord en deel deze na afloop.
Gebruik de topinzichten als vertrekpunt voor verdieping later die dag.
Laat deelnemers ƩƩn kaart kiezen die ze willen toepassen of verder uitwerken tijdens de dag.
Variaties
Online:Ā Gebruik een gedeeld digitaal whiteboard (Miro, Jamboard, Mural) als āmarktā.
Voor grote groepen:Ā Laat deelnemers hun kaarten eerst in kleine groepjes clusteren rond themaās voor meer overzicht.
Voor herhaling later in het traject:Ā Gebruik deze activiteit op meerdere momenten en vergelijk de āmarkttrendsā over tijd.
Achtergrond
Dit is een typische kader activiteit. DitĀ is een flexibel inzetbare activiteit die deelnemers helpt om eerder behandelde inhoud te heractiveren. De kracht van deze werkvorm ligt in het feit dat hij niet gebonden is aan een specifiek thema: of het nu gaat om leiderschap, communicatie, veiligheid, klantgerichtheid of iets heel anders, de structuur blijft bruikbaar. Het is de inhoud van de deelnemers die de activiteit vult.



