top of page

Tijdcapsule - Diepgaand en reflecterend kennismaken.

  • ludonu
  • 4 mei
  • 3 minuten om te lezen

Stel je voor dat je een tijdcapsule maakt voor een toekomstige versie van jezelf. Wat stop je erin? Tijdscapsule is een kennismakingsactiviteit die uitnodigt tot persoonlijke reflectie en het delen van betekenisvolle perspectieven.


Ze is ontworpen voor momenten waarin je wil verbinden rond een dieper, reflexief thema — bijvoorbeeld zingeving, verandering, groei, vertrouwen of waarden. De activiteit biedt veiligheid door te starten in stilte, deelnemers te laten werken met andermans ideeĆ«n, en af te ronden met een gezamenlijke synthese.


Tijdscapsule is ideaal wanneer je geen oppervlakkige, snelle kennismaking wil, maar een oprechte uitwisseling die raakt aan wat mensen drijft, beweegt of verbindt. Deze activiteit gaat dan ook dieper dan een klassieke speeddate.


šŸ’” Voorbeeld uit de praktijk:"Kennismaking rond het thema ā€˜TIJD’.

šŸ’” Een ander voorbeeld:"Ons thema is 'vertrouwen in verandering'. Ik wil mensen laten reflecteren op hun relatie met verandering, zonder dat ze zich meteen moeten blootgeven. Wat is een veilige, betekenisvolle opener?"


Doelen

  • Zorgen voor een zachte, betekenisvolle kennismaking

  • Zelfreflectie faciliteren rond een gekozen thema

  • Verbinding versterken via indirecte uitwisseling

  • Een collectieve start creĆ«ren zonder dat deelnemers zich meteen moeten profileren


Groepsgrootte, Timing & Setting

  • Groep: 6–24 deelnemers

  • Timing: 30–40 minuten

  • Setting: Offline of hybride, in een cirkel of rustig setting


Voorbereiding

  • Kies een centrale, open reflectievraag over een relevant thema

  • Voorzie kleine kaartjes of papiertjes (ca. 10x10 cm)

  • Pennen of stiften

  • Een doos, mand of pot die als ā€˜tijdscapsule’ kan dienen


Stap-voor-stap


1. ReflectieĀ (individueel – 7 min)

Stel een reflectieve vraag die past bij het thema van de sessie. Begin je vraag met: ā€œStel je maakt vandaag een tijdcapsule voor jezelf over vijf jaar ... Bijvoorbeeld:

  • Tijd: ā€œWat zou je willen bewaren over hoe jij nu met tijd omgaat?ā€

  • Vertrouwen in verandering: ā€œWat wil jij vasthouden of loslaten als het gaat om omgaan met verandering?ā€


Laat deelnemers in beelden of woordenĀ een antwoord formuleren op een kaartje dat hun reflectie samenvat.

Ze vouwen het kaartje dicht en stoppen het anoniem in de tijdscapsule (een doos, pot of mand).


2. Delen - ronde 1Ā (in trio’s – 12 min)

  • Vorm willekeurige groepjes van drie deelnemers

  • Elk kiest blind een kaartje uit de capsule (niet dat van zichzelf)

  • EĆ©n voor ƩƩn lezen ze hun kaartje luidop — zonder te speculeren van wie het komt

  • De groep bespreekt het kaartje: Wat roept het op? Wat herken je? Wat triggert vragen?

  • Sluit af met een korte, persoonlijke kennismakingsronde in het groepje. Voeg je thema toe:

    ā€œZeg je naam en vertel iets wat jij graag anders zou willen in je dagelijks omgang met tijd.

    ā€œZeg je naam en vertel iets wat jij graag anders zou willen in je dagelijks omgang met verandering.


3. Delen – ronde 2Ā (nieuwe trio’s – 10 min)

  • Vorm nieuwe groepjes van drie (liefst met mensen die elkaar nog niet spraken)

  • Elke deelnemer brengt ƩƩn inzicht, uitspraak of gevoelĀ mee uit het vorige groepje

  • Deelnemers delen om beurten wat hen raakte of bleef hangen

  • De groep verkent opnieuw: Waar sluit dit aan? Waar zit verschil of verrassing?

  • Sluit ook hier af met een kennismakingsronde. Voeg opnieuw je thema toe:

    ā€œZeg je naam en benoem een moment waarop je recent tijd hebt ervaren als ā€˜waardevol verspild’.ā€

    ā€œZeg je naam en vertel iets waarin je een moeilijke verandering goed hebt omgedraaid.


3. Synthese & PresentatieĀ (plenair – 10 min)

  • Vraag elk groepje om ƩƩn inzicht of associatie te kiezen dat hen bijblijft

  • Laat dit kort (max. 1 minuut) plenair delen

  • Noteer eventueel de inzichten op een flip-over of whiteboard


4. DebriefingĀ (facilitator stelt 2–3 vragen – 5 min)

  • Wat bracht het je om met iemand anders' woorden te werken?

  • Wat heb je ontdekt over jezelf of het thema?

  • Welke toon heeft dit gezet voor de rest van de bijeenkomst?


Volgende stappen

  • Maak een foto of transcriptie van de kaartjes en deel die na afloop (anoniem)

  • Gebruik de gekozen inzichten als bruggetje naar een volgende oefening of verdieping

  • Herhaal Tijdscapsule op latere momenten met een andere insteek (bv. afsluiting i.p.v. start)


Variaties

  • Online: Gebruik Padlet of Miro, laat deelnemers digitaal posten en herverdelen

  • Sneller: Laat deelnemers enkel een symbool of woord noteren

  • Inhoudelijke verdieping: Voeg na stap 3 een oefening toe waarin deelnemers hun eigen kaartje terugvinden en erover schrijven of delen

bottom of page