top of page

Links - rechts - slim reflecteren over verandering in je gedrag

  • ludonu
  • 19 mei
  • 2 minuten om te lezen

We starten deze sessie op een onverwachte manier: met je niet-dominante hand. Waarom? Omdat kleine gedragsveranderingen soms verrassend veel zeggen over hoe we leren, veranderen, en omgaan met ongemak. Klaar voor een kort experiment?


Doelen

  • Bewustwording creĆ«ren rond het thema gedragsverandering

  • Deelnemers activeren op een lichte maar betekenisvolle manier

  • Een laagdrempelige start creĆ«ren waarin iedereen betrokken wordt

  • Reflectie stimuleren over gewoonte, comfortzones en leerhouding


Groepgrootte, Timing & Setting

  • Aantal deelnemers:Ā 6 – 100

  • Duur:Ā 10 – 15 minuten

  • Setting:Ā Offline (kan ook aangepast worden naar hybride)


Voorbereiding

  • Naamkaartjes of flyers (ƩƩn per deelnemer)

  • Stiften (voldoende voor iedereen)

  • Zet tafels of stoelen zo dat deelnemers elkaar kunnen zien


Stap-voor-stap


1. Reflectie (individueel)

  • Vraag elke deelnemer om een naamkaartje te nemen.

  • Vraag hen om een stift te pakken met hun niet-dominante hand.

  • Geef de instructie: "Schrijf nu je voornaam met deze hand op het naamkaartje."

  • Let op: geef geen voorbeelden, laat de ervaring ongemakkelijk zijn


2. Delen (met elkaar)

  • Vraag deelnemers om hun naamkaartje omhoog te houden en om zich heen te kijken.

  • Laat ze kort lachen of reageren op elkaars resultaten.

  • Laat hen in duo's of trio’s uitwisselen: "Wat viel je op terwijl je dit deed?"


3. Synthese & Presentatie (plenair)

  • Vraag een aantal deelnemers om in ƩƩn zin te benoemen wat ze leerden of opmerkten.

  • Noteer steekwoorden op flipchart: ongemak, focus, traagheid, aanpassing, plezier…


4. Debriefing (plenair)

Stel 2 reflectievragen:

  • Hoe zietĀ jouw resultaat eruit? Wat valt op?

  • Wat zegt deze mini-ervaring over hoe we veranderenĀ of iets nieuws leren?

  • Wat is de link tussen deze activiteit en het thema van onze sessie?


Volgende stappen

  • Koppel deze ervaring aan de leerhouding die je wenst tijdens de opleiding (bijv. openheid, durven experimenteren).

  • Verwijs naar toekomstige momenten waarin ze comfortzones verlaten.

  • Voeg de naamkaartjes toe aan een bord of tafel — als visueel geheugensteuntje.


Variaties

  • Online:Ā Laat deelnemers hun naam met de niet-dominante hand tekenen op een digitaal whiteboard (bijv. Miro, Jamboard).

  • Diepgang toevoegen:Ā Vraag na het schrijven: "Welk gevoel zou je hieraan koppelen?" en laat hen dit ook toevoegen op het kaartje.

  • Thema-koppeling:Ā Voeg een specifieke gedragsverandering toe, bijvoorbeeld: ā€œWat wil jij anders doen tijdens deze opleiding?"


Thema’s waarbij deze activiteit aansluit

  • Nagenoeg alle thema's als opstart ven een sessie

  • Gedragsverandering

  • Omgaan met verandering

  • Omgaan met weerstand

  • Leercultuur en comfortzones

  • Gewoontes en automatisme

  • Inzicht in groei en ongemak

  • Introductie van het thema ā€œleren lerenā€


bottom of page