Links - rechts - slim reflecteren over verandering in je gedrag
- ludonu
- 19 mei
- 2 minuten om te lezen
We starten deze sessie op een onverwachte manier: met je niet-dominante hand. Waarom? Omdat kleine gedragsveranderingen soms verrassend veel zeggen over hoe we leren, veranderen, en omgaan met ongemak. Klaar voor een kort experiment?
Doelen
Bewustwording creƫren rond het thema gedragsverandering
Deelnemers activeren op een lichte maar betekenisvolle manier
Een laagdrempelige start creƫren waarin iedereen betrokken wordt
Reflectie stimuleren over gewoonte, comfortzones en leerhouding
Groepgrootte, Timing & Setting
Aantal deelnemers:Ā 6 ā 100
Duur:Ā 10 ā 15 minuten
Setting:Ā Offline (kan ook aangepast worden naar hybride)
Voorbereiding
Naamkaartjes of flyers (ƩƩn per deelnemer)
Stiften (voldoende voor iedereen)
Zet tafels of stoelen zo dat deelnemers elkaar kunnen zien
Stap-voor-stap
1. Reflectie (individueel)
Vraag elke deelnemer om een naamkaartje te nemen.
Vraag hen om een stift te pakken met hun niet-dominante hand.
Geef de instructie: "Schrijf nu je voornaam met deze hand op het naamkaartje."
Let op: geef geen voorbeelden, laat de ervaring ongemakkelijk zijn
2. Delen (met elkaar)
Vraag deelnemers om hun naamkaartje omhoog te houden en om zich heen te kijken.
Laat ze kort lachen of reageren op elkaars resultaten.
Laat hen in duo's of trioās uitwisselen: "Wat viel je op terwijl je dit deed?"
3. Synthese & Presentatie (plenair)
Vraag een aantal deelnemers om in ƩƩn zin te benoemen wat ze leerden of opmerkten.
Noteer steekwoorden op flipchart: ongemak, focus, traagheid, aanpassing, plezierā¦
4. Debriefing (plenair)
Stel 2 reflectievragen:
Hoe zietĀ jouw resultaat eruit? Wat valt op?
Wat zegt deze mini-ervaring over hoe we veranderenĀ of iets nieuws leren?
Wat is de link tussen deze activiteit en het thema van onze sessie?
Volgende stappen
Koppel deze ervaring aan de leerhouding die je wenst tijdens de opleiding (bijv. openheid, durven experimenteren).
Verwijs naar toekomstige momenten waarin ze comfortzones verlaten.
Voeg de naamkaartjes toe aan een bord of tafel ā als visueel geheugensteuntje.
Variaties
Online:Ā Laat deelnemers hun naam met de niet-dominante hand tekenen op een digitaal whiteboard (bijv. Miro, Jamboard).
Diepgang toevoegen:Ā Vraag na het schrijven: "Welk gevoel zou je hieraan koppelen?" en laat hen dit ook toevoegen op het kaartje.
Thema-koppeling:Ā Voeg een specifieke gedragsverandering toe, bijvoorbeeld: āWat wil jij anders doen tijdens deze opleiding?"
Themaās waarbij deze activiteit aansluit
Nagenoeg alle thema's als opstart ven een sessie
Gedragsverandering
Omgaan met verandering
Omgaan met weerstand
Leercultuur en comfortzones
Gewoontes en automatisme
Inzicht in groei en ongemak
Introductie van het thema āleren lerenā


