top of page

Kennismaken met Beeldspraak

  • ludonu
  • 22 apr
  • 2 minuten om te lezen

Intro

In Beeldspraak verkennen deelnemers hoe snel we betekenis geven aan wat we zien — en hoe noodzakelijk het is om die interpretatie expliciet af te stemmen.


Toepasbaar bij thema’s zoals:

  • Feedback geven en ontvangen

  • Omgaan met diversiteit

  • Klantgerichtheid en empathie

  • Intervisie en samenwerking

  • Leiderschap en zelfbeeld

  • Verbindende communicatie


Doelen (afhankelijk van de inhoudelijke invulling)

  • Bewustwording van hoe snel we interpreteren op basis van beperkt of visueel materiaal

  • Leren checken van aannames vooraleer conclusies te trekken

  • Oefenen met afstemmen, parafraseren en terugkoppelen

  • Inzicht krijgen in de eigen denkwijze en die van anderen


Groepsgrootte, Tijd & Setting

  • Aantal: 6–24 deelnemers

  • Tijd: 20–40 minuten

  • Setting: Offline (met kaarten of foto’s) of online (met digitale beelden of whiteboards)

Voorbereiding

  • Voorzie een verzameling van 30–60 beeldkaarten (Dixit, foto’s, illustraties, kunst…)

  • Leg per deelnemer een blanco kaart of notitievel klaar (of digitaal notitieveld)

  • Projecteer of geef instructies in stappen — zodat deelnemers zelfstandig per duo of trio kunnen werken


Stap-voor-stap


1. Reflectie – Beeld zegt iets over mij (3–5 min)

Kies een beeld dat voor jou iets uitdrukt over het centrale thema van vandaag.Schrijf op: “Dit beeld zegt iets over mij omdat…”Laat de uitleg nog even privé.

✳︎ Voor feedback gaat het bv. over hoe jij feedback geeft of ontvangt.

✳︎ Voor leiderschap: wat leiderschap voor jou betekent.

✳︎ Voor klantgerichtheid: wat jij belangrijk vindt in klantcontact.


2. Delen – Wat jij ziet… (10–15 min)

In duo’s (of trio’s bij oneven aantal):

  • De ene persoon toont zijn/haar beeld zonder uitleg

  • De ander zegt wat dit beeld hem/haar vertelt over de persoon:

    “Als ik dit zie, denk ik dat jij misschien…”

  • Daarna onthult de eerste persoon zijn/haar echte betekenis

  • Samen bespreken ze kort:

    “Wat was raak? Wat niet? Waar zat de verwarring?”

Wissel van rol. Bij voldoende tijd wisselen deelnemers ook van partner.


3. Synthese & Presentatie (5–10 min)

Laat duo’s/kleine groepen één inzicht of verwarring delen met de groep:

  • Wat verraste jou in hoe je beeld werd gelezen?

  • Wat leerde je over hoe je (onbewust) betekenis geeft aan wat je ziet?

Gebruik dit als opstap naar het hoofdthema van de opleiding.


4. Debriefing (5–10 min)

Kies 2 à 3 vragen voor plenaire reflectie of groepsgesprek:

  • Hoe vaak zat de interpretatie er (deels) naast?

  • Wat zegt dit over hoe we met elkaar communiceren?

  • Wanneer heb jij laatst iets verkeerd ingeschat door aannames?

Koppel optioneel aan een communicatieprincipe zoals: “Check voor je aanneemt.”“Interpretatie ≠ waarheid.”“Vraag, voor je spreekt.”


Volgende stappen

  • Verwijs tijdens de opleiding regelmatig terug naar deze activiteit bij communicatie, feedback of misverstanden

  • Laat deelnemers hun beeldkaart bijhouden als persoonlijk referentiepunt

  • Gebruik dezelfde structuur later opnieuw met andere beelden of woorden (bv. “Een beeld van mijn team”, “Een beeld van moeilijke samenwerking”)


Variaties

  • Online: Gebruik een Miro-, Jamboard- of PowerPoint-collage met afbeeldingen waaruit deelnemers kunnen kiezen

  • Tijdsdruk: Geef slechts 60 seconden om te interpreteren = bewustwording van impulsieve aannames

  • Met observator: In trio’s observeert de derde hoe er wordt geluisterd, geparafraseerd, gecheckt

bottom of page