top of page

Maak je theoretische presentatie interactief met Poster Pitch

  • ludonu
  • 22 apr
  • 2 minuten om te lezen

Intro

Als je de kern van een theorie aan een collega zou moeten uitleggen… hoe zou je dat doen, met slechts een poster en twee minuten spreektijd? In deze activiteit gaan deelnemers aan de slag om een mini-poster te maken waarin ze de essentie van wat ze net geleerd hebben omzetten in een heldere, visuele pitch.

Deze activiteit is flexibel in tijd: je kunt ze inkorten door deelnemers individueel of per duo één subthema of definitie te laten kiezen in plaats van een hele theorie. Zo blijven ook kortere presentaties interactief.


Doelen

  • Inhoud actief verwerken en vertalen naar eigen woorden

  • Visualiseren en samenvatten van kernbegrippen uit de theorie

  • Samenwerken en ideeën ordenen op een heldere manier

  • Leren van de inzichten van andere groepen


Groepsgrootte, Timing & Setting

  • Groepsgrootte: 6–30 deelnemers

  • Tijd: 20–45 minuten (afhankelijk van variant)

  • Setting: Offline of online (via digitaal whiteboard zoals Miro of PowerPoint/Canva)


Voorbereiding

  • Zorg voor voldoende materiaal (papier op A3-formaat, stiften, post-its, tape) of een online collaboratief canvas.


Stap-voor-stap


1. Reflectie

  • Vraag deelnemers individueel om in stilte 3 dingen te noteren die ze net gehoord hebben tijdens de presentatie die zij het belangrijkst vinden.

  • Geef daarna deze opdracht: “Stel je voor dat jij dit aan een collega moet uitleggen met één A3-poster. Wat zou er zeker op moeten staan?”


2. Delen

  • Vorm groepjes van 3–5 personen.

  • Laat de groepjes hun ideeën bundelen, selecteren en omzetten in een poster. Ze mogen symbolen, trefwoorden, diagrammen of metaforen gebruiken.

  • Geef ze max. 15–20 minuten voor het maken van de poster.


3. Synthese & Presentatie

  • Elke groep presenteert zijn poster kort aan de rest van de deelnemers (max. 2 minuten per groep).

  • Vraag de andere groepen om telkens één ding te noteren dat ze “meepikken” van de uitleg van die groep.


4. Debriefing

  • Wat viel je op tijdens het maken van de poster?

  • Waarover ontstonden de meeste discussies?

  • Welke andere poster gaf jou een nieuw inzicht?

  • Als je nu één zin moet onthouden over de theorie, wat is die dan?


Volgende stappen

  • Hang de posters op (of laat ze in een gedeeld document staan) en verwijs er in latere sessies naar.

  • Maak foto’s of screenshots en deel ze als samenvatting van het theoriegedeelte.

  • Laat deelnemers achteraf één inzicht kiezen uit een andere poster om in de praktijk te testen.


Variaties

  • Sneller alternatief: werk individueel en laat elke deelnemer één subthema of definitie uitleggen via een mini-poster op A4.

  • Online: werk met Miro, Canva of Google Slides in breakout rooms.

  • Voor gevorderden: laat groepen posters maken voor verschillende doelgroepen (bv. “hoe leg je dit uit aan een teamleider, klant, of stagiair?”).


Achtergrond

Eén van de meest effectieve leerstrategieën is om informatie aan iemand anders uit te leggen. Onderzoek toont aan dat wanneer we iets uitleggen, we gedwongen worden om de kern te begrijpen, verbanden te leggen en ons taalgebruik aan te passen aan een publiek — allemaal cruciale processen voor diepe verwerking en duurzame kennisopbouw. Door zelf les te geven, leren we beter. In deze activiteit wordt dat principe gecombineerd met samenwerking en visualisering — twee andere krachtige hefboomeffecten voor leren.

bottom of page