top of page

Story Dice: 5 activiteiten die verhalen losmaken

  • ludonu
  • 6 okt
  • 3 minuten om te lezen

Soms heb je enkel een klein zetje nodig om grote verhalen te laten ontstaan. De Story Dice van Dave Birss (davebirss.com/storydice) zijn precies dat: een eenvoudige, gratis online tool waarmee je met één klik een reeks willekeurige symbolen gooit. Dieren, objecten, emoties, acties ... elk beeld prikkelt de fantasie.


Wat begint als een speelse dobbelsteenrol, wordt al snel een bron van creativiteit, verbinding en reflectie. De kracht zit in de eenvoud: iedereen kan meedoen, niemand heeft voorkennis nodig. Je kan Story Dice inzetten voor kennismaking, storytelling, teamreflectie of om nieuwe perspectieven te verkennen.


De dobbelstenen rollen, de beelden verschijnen, en de verhalen beginnen vanzelf te stromen. Daarom: 5 LUDO's die je met Story Dice kan doen. Laat je inspireren en creëer je eigen activiteit met deze fijne tool.


1. Verhaal van de dag


Gebruik: als opener, afsluiter of energizer.

Instructie: Gooi 5 dobbelstenen en toon de symbolen. Elke deelnemer kiest 1 dobbelsteen en linkt het beeld aan de dag. In groepjes van 5 maken ze vervolgens op basis van de symbolen een kort verhaal dat alle beelden bevat en dat de dag samenvat.

Laat elke groep plenair hun “verhaal van de dag” vertellen in één minuut.


Voorbeeldvragen:

  • Vat deze opleidingsdag samen in één verhaal. Link de tips, tricks, tools, thema's ... aan de symbolen.

  • Begin van de dag: link elk symbool aan je verwachtingen en leerdoelen voor deze dag. Maak er één verhaal van.

  • Projecteer je in de toekomst. Maak op basis van de symbolen een verhaal waarin je de veranderingen vertelt die je na deze opleiding gerealiseerd hebt.


Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:



2. Drie dobbelstenen voor kennismaking


Gebruik: als originele kennismaking of herstartmoment.

Instructie: Elke deelnemer kiest drie dobbelstenen. Ze kiezen hoe ze zichzelf aan de hand van de drie symbolen voorstellen. In duo’s of trio’s vertellen ze elkaar hun verhaal, waarna de luisteraar de ander voorstelt aan de groep.

Bonus: elke deelnemer kiest nog 2 extra dobbelstenen en linkt die aan hun verwachtingen of leerdoelen van de dag.


Reflectievragen:

  • Wat heb je geleerd over jezelf en de ander?

  • Hoe hielpen de beelden om iets nieuws te vertellen?

  • Hoe voelde het om via symbolen te spreken in plaats van letterlijk?


Bonus: Combineer Story Dice met fysieke post-its of digitale whiteboards. Laat deelnemers hun beelden visueel verbinden: zo ontstaat letterlijk een collage van verhalen, betekenissen en ideeën.

3. De toekomst in beelden


Gebruik: om te dromen, te verkennen of visievorming op te starten.

Instructie: Gooi 5 symbolen en stel de vraag: “Wat zeggen deze beelden over onze toekomst?” Laat kleine groepen elk beeld koppelen aan een aspect van de toekomst (bv. groei, samenwerking, uitdaging) en hun visie presenteren als kort verhaal of slogan.


Reflectievragen:

  • Welke symbolen riepen hoop of spanning op?

  • Waar herkennen we elkaar in onze toekomstbeelden?

  • Welke eerste stap kunnen we vandaag al zetten?


ree

4. Waarden in beeld


Gebruik: bij teamontwikkeling of start van een samenwerking.

Instructie: Elke deelnemer kiest één dobbelsteen en benoemt welke waarde hij/zij erin herkent (bv. het hart = zorgzaamheid, de sleutel = vertrouwen). Verzamel de woorden op een flipchart en bespreek wat deze waarden betekenen voor samenwerking in de groep.


Reflectievragen:

  • Welke waarden verbinden ons het meest?

  • Welke zijn nu het belangrijkst voor ons team?

  • Hoe vertalen we die waarden naar concreet gedrag?


5. Ideeëndobbel – van beeld naar brainstorm


Gebruik: als creatieve starter voor brainstorms of innovatiegesprekken.

Instructie: Bepaal één centrale vraag (bv. Hoe kunnen we onze klanten verrassen?). Gooi 5 tot 9 dobbelstenen via Story Dice en toon de beelden. Laat deelnemers bij elk beeld associaties of metaforen bedenken die ze linken aan de vraag. Verzamel en combineer de ideeën tot concrete suggesties of acties.


Reflectievragen:

  • Welke beelden gaven de meeste inspiratie?

  • Welke nieuwe invalshoeken ontdekten we door de symbolen?

  • Hoe kunnen we de beste ideeën vertalen naar experimenten of acties?


Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:





ree

bottom of page