5 relevante meeting check-ins die focussen en verbinden
- ludonu
- 6 jun
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 23 jun
Check-ins bij meetings. Je kent het wel: een teamleider stelt een vraag — “Wat is je favoriete ijsje?”, “Hoe zit je erbij vandaag?”, “Welke emoji past bij je gemoedstoestand?” — en iedereen moet antwoorden in één woord of met een emoji.
Klinkt onschuldig. En dat is het ook.Te onschuldig. Te vrijblijvend. Te vaak… tijdverlies.
Voor veel deelnemers voelen zulke check-ins aan als een warm-up zonder functie. Een verplicht nummertje waarin je iets deelt wat nergens heen leidt. Er wordt iets gevraagd, iets gezegd, en that's it. Geen reflectie, geen link met het gesprek dat volgt, geen gevoel dat het iets bijdraagt.
En dat is zonde. Want het kan echt anders.
Een goede check-in is geen afleidend ijsbrekertje. Het is een gerichte, betekenisvolle instap in het gesprek dat je als groep te voeren hebt. Het maakt ruimte vrij om aan te komen, focus te vinden, en verbinding te maken met elkaar — én met het doel van de meeting.
Dus: hoe ziet een goede check-in eruit?
is inhoudelijk gelinkt aan het thema van de meeting
maakt ruimte voor verschillen in perspectief, ervaring of verwachting
activeert, zonder te overvragen
voelt niet verplicht, maar relevant
leidt ergens toe — een inzicht, een focus, een gezamenlijk startpunt
De vorm? Die mag gerust verrassend zijn. Visueel, speels, kort of prikkelend. Maar altijd doelgericht.
Hieronder vind je vijf alternatieve check-ins die wél werken:
✔ kort
✔ inhoudelijk
✔ activerend
✔ veilig
✔ en aangepast aan het soort meeting dat je voert.
Klaar voor check-ins met impact?
Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:
Eén woord, één verwachting
Geschikt voor: Teammeetings, projectstart, evaluatiegesprekken
Duur: 3–5 minuten
Setting: Online of offline
Doel
Scherpt focus aan, maakt individuele insteek zichtbaar, verhoogt betrokkenheid.
Werkwijze
Vraag: “Wat hoop je uit deze meeting te halen? Vang het in één woord.” of “Kies één woord dat jouw verwachting voor deze meeting samenvat.”
Elke deelnemer noteert zijn woord op een steekkaart
De facilitator haalt de kaarten op, schudt ze en legt ze open op tafel
Elke deelnemer kiest een kaart van iemand anders
Enkele of alle deelnemers lichten kort toe waarom dat woord hem/haar aanspreekt
Variatie (online): woorden worden in de chat gepost en daarna willekeurig toegewezen door de facilitator.
Stellingdobbelsteen
Geschikt voor: Thema meetings, probleembesprekingen, leiderschapssessies
Duur: 5–7 minuten
Setting: Offline (of online met random picker)
Effect: Verrassend, inhoudelijk, zonder dat het lang duurt. Maakt denkpatronen zichtbaar.
Doel
Maakt denkpatronen en verschillen zichtbaar zonder directe confrontatie.
Vooraf: Noteer 6 stellingen die linken aan het thema van de meeting. Voorbeeld bij leiderschap:
Goede leiders controleren.
Feedback is zelden eerlijk.
Iedereen is een leider.
Verbinding is belangrijker dan richting.
Je moet fouten benoemen, altijd.
Leiderschap moet af en toe botsen.
Werkwijze
Toon de lijst op een slide of flipchart
Laat iemand gooien met een dobbelsteen of gebruik een digitale tool.
In subgroepen van 2-4 personen kiezen deelnemers over de gegooide stelling: eens of oneens?
Laat elke groep daarna een pleidooi houden in de plenaire groep van max 1 minuut waarom ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Herinner je je nog…?
Geschikt voor: Stand-van-zakenmeetings, voortgangsoverleg, retrospectives
Duur: 5-7 minuten
Setting: Offline
Effect: Zet gedeeld geheugen in beweging en laat verschillen in focus bovenkomen.
Doel
Verbindt met wat voorafging en activeert collectief geheugen.
Werkwijze
Vraag: “Wat herinner jij je van de vorige bijeenkomst?”
Elke deelnemer noteert drie steekwoorden of inzichten op een fiche of steekkaart. Per fiche één woord of één inzicht.
Elke deelnemer wisselt drie keer van steekkaarten met 3 verschillende personen. Het doel is dat elke deelnemer drie steekkaarten heeft, maar niet weet van wie.
Daarna wordt in tweetallen of per drie een korte stand van zaken opgemaakt van de vorige meeting
Variatie: laat de deelnemers op basis van de steekkaarten in subgroepen een top 3 of 5 maken van belangrijkste inzichten of belangrijkste te bespreken punten.
Teken het thema
Geschikt voor: Creatieve sessies, strategisch overleg, start van een themadag
Duur: 7–10 minuten
Setting: Offline (post-its of flipchart) of online (bijv. Piccles of whiteboard)
Effect: Creatief, laagdrempelig, activeert andere hersengebieden. Zet meteen het thema centraal.
Doel
Activeert visueel denken en maakt het thema persoonlijk voelbaar.
Werkwijze
Vraag: “Teken hoe jij het thema van deze meeting ervaart of ziet — als symbool, metafoor of beeld.”
Iedereen tekent individueel (op steekkaart of digitaal in Piccles)
De facilitator haalt de kaarten op, schudt ze en legt ze open op tafel.
Elke deelnemer kiest een kaart van iemand anders.
Daarna interpreteren enkele deelnemers de gekozen tekening en benoemen wat hen opvalt (bij voorkeur zonder uitleg van de tekenaar)
Optioneel: deelnemers kiezen één beeld dat hun eigen denken uitdaagt
Het verrassingsvoorwerp
Geschikt voor: Teamdagen, cultuur- en verbindingssessies
Duur: 8–10 minuten
Setting: Offline of hybride
Effect: Luchtig, creatief, vaak grappig — maar met betekenisvolle diepgang. Ideaal om sfeer én focus te zetten.
Doel
Op luchtige manier linken met het thema én elkaar leren kennen.
Werkwijze
Leg een verzameling alledaagse en onverwachte voorwerpen op tafel (bv. dobbelsteen, sleutelhanger, elastiekje, legoblokje, veer...)
Laat deelnemers blind een object kiezen
Opdracht: “Verbind dit object aan het thema van vandaag.”
Bijv.: “Deze paperclip staat voor hoe ik vaak mensen of ideeën probeer samen te houden.”
Kort delen in duo’s of plenaire ronde met steekwoorden
Variatie: Laat deelnemers hun eigen object meebrengen dat iets zegt over het thema (indien vooraf aangekondigd)
Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod: