top of page

(Tegen)Stelling in beeld - exploreer je thema op een visuele manier

  • ludonu
  • 16 jun
  • 2 minuten om te lezen

Een scherpe tegenstelling zet denken op scherp. In deze activiteit kiezen deelnemers een positie in een spanningsveld — en maken die visueel. Niet met argumenten, maar met beelden. Dat maakt het veilig, verrassend en rijk aan nuance. De beelden onthullen overtuigingen, voorkeuren en mogelijkheden, zonder meteen het debat aan te zwengelen.


Tip: Piccles is een handige tool om deze activiteit online te doen.

Doelen

  • Thema’s verkennen via visuele standpuntbepaling

  • Verschillen zichtbaar en bespreekbaar maken

  • Complexe thema’s reduceren tot hanteerbare keuzes

  • Groepsbewustzijn creëren rond onderstromen of voorkeuren


Groepsgrootte, Tijd & Setting

  • 6–30 deelnemers

  • 30 minuten

  • Offline (flipchart, post-its) of online (Piccles of whiteboard)


Voorbereiding

  • Kies een scherpe en betekenisvolle tegenstelling. Voorbeeld:

    • “Goede leiders leiden” ←→ “Goede leiders verbinden”

  • Teken deze tegenstelling als een horizontale as op een flipchart of digitaal bord

  • Voorzie post-its, stiften, magneten of een digitaal canvas in Piccles

  • Bedenk eventueel enkele voorbeeldbeelden als inspiratie (zonder die te tonen)


Stap-voor-stap


1. Reflectie (individueel)

  • Toon de as met de tegenstelling zichtbaar voor de hele groep

  • Vraag:“Teken een beeld dat jouw kant van het spectrum vertegenwoordigt.”(Je kan dit ook opsplitsen in twee tekenmomenten voor beide polen.)

  • Deelnemers kiezen intuïtief een positie op de as die hen aanspreekt en tekenen een beeld dat dat standpunt verbeeldt (op een post-it, kaartje of digitaal). Eén beeld per deelnemer.


2. Delen (in kleine groepjes)

  • Vorm groepjes van 2–3 deelnemers

  • Elke deelnemer toont een beeld (zonder uitleg)

  • De anderen proberen het beeld te interpreteren:

    • Wat zie je?

    • Wat zou dit kunnen betekenen?

    • Waar op de as denk je dat dit hoort?

Belangrijk: deelnemers praten niet over hun eigen beeld, maar interpreteren dat van anderen. Dit waarborgt veiligheid en stimuleert empathisch kijken.

3. Synthese & Presentatie (plenaire fase)

  • Verzamel alle beelden en orden ze visueel op de centrale as (bv. met magneten, tape of digitaal slepen)

  • Laat ruimte voor:

    • Tussenposities (beelden die balanceren tussen de polen)

    • Valkuilbeelden (bv. controle die verstikt, verbinding die verzandt)

    • Ideaalbeelden (een gewenste balans)

  • Laat groepjes eventueel een beeld uitkiezen dat iets zegt over het geheel en presenteer dit kort


4. Debriefing

  • Waar zie jij jezelf op de as? Is dat veranderd tijdens het gesprek?

  • Welk beeld daagde jouw denken of voorkeur uit?

  • Wat zeggen deze beelden over hoe wij als groep omgaan met dit thema?

  • Wat zie je terug in je eigen team, organisatie of praktijk?


Volgende stappen

  • Gebruik de visuele as als referentiepunt tijdens het traject: “Waar zitten we nu?”

  • Gebruik beelden als instap voor diepere thema’s (bijv. casussen, simulaties, dilemma's)

  • Laat deelnemers aan het eind van het traject hun beeld herschetsen: is hun kijk veranderd?


Variaties

  • Andere tegenstellingen, afhankelijk van het leerdoel:

    • Sturen vs. Loslaten

    • Snelheid vs. Zorgvuldigheid

    • Zelf doen vs. Samen doen

    • Transparantie vs. Tactisch zwijgen

  • Visuele stelling zonder woorden: enkel beelden op de as — deelnemers geven pas achteraf woorden aan wat ze zien

  • Gestapelde assen: werk met meerdere dimensies (bv. verbinden–controleren én zichtbaar–onzichtbaar leiderschap)


Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:

bottom of page