Fabel of feit? Verken samen je thema en ontkracht mythes
- ludonu
- 22 sep
- 3 minuten om te lezen
Niet alles wat vanzelfsprekend klinkt, is ook waar. In deze activiteit gaan deelnemers op zoek naar het onderscheid tussen hardnekkige mythes en feitelijke inzichten. Aan de hand van enveloppen vol verleidelijke uitspraken, oefenen ze in kritisch denken en onderbouwen ze samen hun oordelen.
Doelen
Foutieve aannames en mythes identificeren en ontkrachten.
Begrip verdiepen van complexe of gevoelige themaās.
Kritisch en onderbouwd redeneren stimuleren.
Deelnemers actief betrekken bij de inhoud via argumentatie.
Groepsgrootte, Tijd & Setting
6 tot 30 deelnemers
30ā40 minuten
Offline of online (met breakoutrooms en gedeeld whiteboard)
Voorbereiding
Bereid 6 tot 12 uitspraken voor over het gekozen thema (bijv. leiderschap, feedback, beleid, communicatie...).
Zorg dat elke uitspraak ofwel een mythe, ofwel een feitĀ is, maar allebei overtuigend klinken.
Schrijf elke uitspraak op een apart kaartje en stop 3 verschillende kaartjes/uitspraken in elke envelop.
Voor online: maak slides of een whiteboard met āenveloppenā die teams kunnen openen.
Stap-voor-stap
1. Reflectie
Verdeel deelnemers in kleine groepjes (3ā4 personen).
Elk groepje krijgt ƩƩn envelop met 3 uitspraken.
Stap 1 (individueel):Ā Ieder groepslid leest de uitspraken en noteert per kaartje:
Is dit volgens jou een feitĀ of een mythe?
Waarom denk je dat?
Wat zou een argument vóór of tegen zijn?
Elke deelnemer stopt zijn/haar antwoorden in de envelop.
Stap 2:Ā Verzamel de kaarten, schud ze, en geef elke deelnemer een aantal kaarten van anderen.
Elke deelnemer kiest één uitspraak die hen triggert. Dat is de uitspraak waarmee ze aan de slag gaan in stap 2.
2. Delen
In de groep gaan deelnemers in gesprek over de uitspraak die ze gekozen hebben.
Ze delen of het een mythe of feit is volgens hen, onderbouwen dit, en vergelijken hun redeneringen.
Als er meerdere uitspraken in de groep zijn, kunnen ze in duoās of trioās verdiepen: wat is het juiste antwoord en waarom?
3. Synthese & Presentatie
De groep beslist samen voor elke uitspraak of het een mythe of feit is ā Ć©n formuleert een korte uitleg waarom.
Ze noteren hun oordeel en motivatie op een indexkaart of whiteboard.
Plenaire presentatie: elke groep stelt ƩƩn of twee uitspraken kort voor en licht hun oordeel toe.
4. Debriefing
Welke uitspraken verrasten je?
Wat maakte het lastig om te oordelen?
Hoe herken je in jouw werk mythes die vaak voor waar worden aangenomen?
Wat helpt om daar beter mee om te gaan?
Volgende stappen
Verzamel de uitspraken en syntheses in een gedeeld document of op een muur.
Vraag deelnemers of ze zelf nog mythes kennen binnen hun domein.
Gebruik deze activiteit als opstart voor een verdiepend blok of een expertinterventie.
Variaties
Laat deelnemers zelf mythes en feiten aanleveren vooraf (anoniem).
Maak er een quizvorm van met stemkaartjes.
Combineer het met āwaar of niet waarā bewegingsopdrachten (offline).
Online: gebruik polls of interactieve quiztools (Kahoot, Mentimeter) na de groepsdiscussie.
Voorbeelden van uitspraken
Thema: Autoritair vs. Verbindend Leiderschap
āEen goede leider moet de baas kunnen spelen, anders word je niet serieus genomen.ā
āLuisteren naar je team betekent dat je als leider geen duidelijke koers durft uitzetten.ā
āVerbindend leiderschap is vooral geschikt voor teams die al goed samenwerken.ā
āIn crisissituaties is autoritair leiderschap meestal effectiever dan verbindend leiderschap.ā
āEen leider die fouten durft toe te geven, verliest gezag.ā
Thema: Veerkracht
āVeerkracht betekent dat je altijd positief blijft, wat er ook gebeurt.ā
āMensen hebben een vast niveau van veerkracht. Dat kun je niet echt trainen.ā
āEen beetje stress helpt je om veerkrachtiger te worden.ā
āWie veerkrachtig is, heeft geen hulp nodig.ā
āJe veerkracht hangt deels af van je omgeving.ā
Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:



