top of page

Ideeënbank - maak kennis en start een kennisdatabank

  • ludonu
  • 25 aug
  • 2 minuten om te lezen

Een eenvoudige envelop wordt jouw persoonlijke ideeënbank: een plek om verwachtingen, inzichten en inspiratie te verzamelen tijdens de sessie. We starten ermee door op de achterkant te tekenen en te schrijven wat jou vandaag bezighoudt. Een zachte en visuele start die deelnemers helpt te landen én te delen.


Doelen

  • Deelnemers verwoorden hun persoonlijke startpositie in de training.

  • Versterken van eigenaarschap over het leerproces.

  • Bevorderen van psychologische veiligheid door individuele reflectie en kleine groep-uitwisseling.

  • Activeren van intrinsieke motivatie via autonomie en betrokkenheid.


Groepsgrootte, Tijd & Setting

  • 4 tot 40 deelnemers

  • 20 minuten

  • Online, offline of hybride


Voorbereiding

  • 1 envelop per deelnemer (of een virtuele “envelop” bij online gebruik – bijv. een sjabloon of whiteboardvlak).

  • Stiften of pennen.

  • (Optioneel) indexkaartjes als “ideeënbank”.

  • Virtuele variant: gebruik Miro/Mural/Zoom Whiteboard/Google Jamboard.


Stap-voor-stap


1. Reflectie (individueel)

Vraag de deelnemers om op de achterkant van hun envelop antwoord te geven op de volgende drie vragen. Laat hen tekenen, schrijven of symbolen gebruiken:

  1. Hoe voel je je vandaag? (Teken een beeld of symbool)

  2. Wat verwacht je dat deze sessie je oplevert? (Een inzicht, een tip, een ervaring…)

  3. Waar wil jij vandaag écht beweging in krijgen? (Wat wil jij aanpakken of veranderen?)

Optioneel – voeg toe indien relevant:

  1. Welke ervaring of kennis breng jij mee die waardevol kan zijn voor anderen?

  2. Wat zou deze sessie voor jou de moeite waard maken?

Geef deelnemers ongeveer 5 minuten voor deze stap.


2. Delen (in trio's)

Deel de groep in trio’s (in breakoutrooms of fysiek). Eén deelnemer toont zijn/haar envelop, zonder uitleg. De twee anderen interpreteren eerst wat ze zien: “Ik denk dat dit beeld iets zegt over…”. Pas daarna licht de eigenaar toe wat het betekent. Dan wisselen de rollen.

Tip: “Door met elkaars beelden te werken voor de uitleg, ontstaat er meer openheid en minder oordeel.”

3. Synthese & Presentatie (optioneel)

Laat een paar trio’s plenair een opvallende of verrassende interpretatie delen. Of vraag deelnemers om in één woord samen te vatten wat hen geraakt heeft in het beeld van een ander. Verzamel deze woorden op een centrale plek (flipchart, whiteboard).


4. Debriefing (kort, plenair)

  • Wat gebeurde er tijdens deze activiteit?

  • Wat deed het met je om eerst te tekenen of te visualiseren in plaats van meteen te praten?

  • Hoe was het om eerst naar andermans interpretatie van jouw beeld te luisteren?

  • Welk verschil merk je met een klassieke voorstelronde?


Volgende stappen

  • Gebruik de enveloppen doorheen de sessie als ideeënbank: laat deelnemers kaartjes toevoegen met inzichten, vragen of dankjes.

  • Kom aan het einde van de sessie terug op wat ze op de envelop schreven: wat is gerealiseerd?

  • Laat hen de envelop meenemen als visuele herinnering aan de startintentie.


Variaties

  • In een online sessie gebruik je digitale “enveloppen” zoals whiteboardvlakken of gedeelde Google Slides.

  • Maak er een thematische versie van: bijvoorbeeld rond samenwerking, leiderschap, groei.

  • Laat deelnemers op het einde van de dag zelf een kaartje in hun envelop stoppen met: “Dit is mijn eerste concrete stap.”


Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:




bottom of page