top of page

Puzzelen - al doende het grotere geheel zien

  • ludonu
  • 26 mei
  • 2 minuten om te lezen

Soms hebben we allemaal een stukje van het verhaal. In deze activiteit krijgt elke deelnemer of subgroep een fragment van een groter geheel: een kernbegrip, een stap in een proces, een principe of perspectief. Door samen te puzzelen reconstrueren ze het totaalbeeld – én ontdekken ze hoe verschillende onderdelen met elkaar samenhangen.


Doelen

  • Verbindingen leggen tussen deelconcepten of stappen.

  • Inzicht verwerven in hoe onderdelen samen een groter geheel vormen.

  • Activeren van voorkennis via samenwerken en vergelijken.

  • Ontwikkelen van gezamenlijke taal en begrip rond complexe thema’s.


Groepsgrootte, Tijd & Setting

  • 6 tot 30 deelnemers

  • 30–40 minuten

  • Offline of online (met breakoutrooms en whiteboard)


Voorbereiding

  • Knip een groter concept (bv. model, proces, structuur) op in 4 tot 8 betekenisvolle delen.

  • Steek elk deel in een aparte envelop (of als digitaal bestand voor online).

  • Voeg bij elk deel één of meerdere vragen of reflectie-opdrachten die deelnemers helpen het stuk te verkennen.

  • Online: gebruik bestandsdeling of breakoutrooms met gedeelde slides/whiteboards.


Stap-voor-stap


1. Reflectie (in subgroepen of individueel)

  • Verdeel deelnemers in evenveel groepjes als er enveloppen (puzzelstukken) zijn.

  • Elke subgroep ontvangt één puzzelstuk van het geheel (bijv. een stap in een methode, een principe, een citaat, een case, enz.).

  • Geef de groep 5–7 minuten om hun deel goed te verkennen: Wat houdt dit in? Wat zijn kenmerken? Wat roept het op?

  • Laat hen reflecteren aan de hand van begeleidende vragen (bijgevoegd door de facilitator).


2. Delen

  • Vorm nieuwe gemengde groepjes waarin alle puzzelstukken samenkomen (bv. 1 persoon per oorspronkelijk groepje).

  • Laat elke deelnemer zijn/haar fragment uitleggen aan de anderen.

  • De groep probeert samen het grotere geheel te reconstrueren: hoe hangen de delen samen? In welke volgorde? Wat hoort bij elkaar?

Tip: “Laat deelnemers tekenen, post-its herschikken of schema’s maken om verbanden zichtbaar te maken.”

3. Synthese & Presentatie

  • Elke groep maakt een visuele synthese: bv. een stappenplan, conceptkaart, model of metafoor die het geheel weergeeft.

  • Laat de synthese presenteren aan de rest van de groep.

  • Optioneel: bespreek verschillen tussen de gereconstrueerde versies. Welke inzichten ontstaan er?


4. Debriefing (kort, plenair)

  • Wat heb je ontdekt door alleen een deel te kennen?

  • Hoe veranderde je begrip toen je de andere delen zag?

  • Wat helpt om complexe structuren te doorgronden?

  • Hoe zou je dit kunnen gebruiken in je eigen praktijk?


Volgende stappen

  • Gebruik de gemaakte syntheses als referentie in het vervolg van de training.

  • Laat deelnemers hun individuele puzzelstuk terugnemen en noteren wat ze nu anders zien.

  • Koppel de activiteit aan toepassing: Hoe breng jij dit in praktijk, nu je het geheel ziet?


Variaties

  • Gebruik echte puzzelstukken, tekeningen of losse flappen.

  • Laat deelnemers zelf fragmenten aanleveren (bv. uit praktijkervaringen) en samen een ‘gedeeld model’ bouwen.

  • Online: gebruik breakoutrooms met één puzzelstuk per team en een gedeeld online canvas voor synthese.

bottom of page