top of page

Vier laagdrempelige kennismakings-activiteiten die leren en verbinden combineren

  • ludonu
  • 29 sep
  • 3 minuten om te lezen

Kennismaken aan het begin van een meeting of opleiding lijkt vaak een formaliteit: een rondje namen, misschien een korte achtergrond. Maar goed gekozen kennismakingsactiviteiten doen veel meer. Ze bouwen niet alleen aan verbinding, maar leggen ook meteen de basis voor leren: deelnemers spreken hun verwachtingen uit, delen hun ervaring of linken iets persoonlijks aan de inhoud.


Hieronder vind je vier activiteiten die oplopen in tijd en die variƫren in materiaal en aanpak. Zo kies je steeds de vorm die past bij jouw sessie: van ultrakort tot echt verdiepend.


1. Naam + ƉƩn Woord


Doel:Ā Heel kort aan het begin van een meeting of opleiding: iedereen hoort elkaars naam, en meteen worden ook verwachtingen richting leren uitgesproken.


Beschrijving:

  • Vraag deelnemers om zichzelf voor te stellen met hun naam en ƩƩn woord dat symbool staat voor wat ze willen halen uit de sessie.

    • Bijvoorbeeld: ā€œIk ben Marie, mijn woord is inspiratie, omdat ik hoop nieuwe ideeĆ«n op te doen.ā€


Tijd:Ā 3–5 minuten

Materiaal:Ā Geen


2. Tekening op een Post-it


Doel:Ā Speels kennismaken via beelden in plaats van woorden, en tegelijk zichtbaar maken wat deelnemers willen leren.


Beschrijving:

  • Geef elke deelnemer een post-it en een stift.

  • Laat hen een snelle tekening maken die hen typeert.

  • Vraag om ook een element toe te voegen dat staat voor een leerdoel (bijv. een trapje voor ā€œstap voor stap lerenā€).

  • Wissel de post-its door. Iemand anders stelt de maker voor op basis van een interpretatie van de tekening.


Tijd:Ā 10–15 minuten

Materiaal:Ā Post-its, stiften


Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:



3. Roterende Duo’s (Speed Learning)


Doel: In korte tijd iedereen leren kennen én leerdoelen breed in de groep verspreiden.


Beschrijving:

  • Zet deelnemers in twee rijen tegenover elkaar (staand of zittend).

  • Elke ronde duurt 1-2 minuten: deelnemers stellen zich voor aan hun partner.

    • EĆ©n persoonlijke vraag (ā€œWat doe je graag buiten je werk?ā€).

    • EĆ©n leergerichte vraag (ā€œWat hoop je te leren?ā€).

    • Of een themagerichte vraag ("Benoem 3 kenmerken van krachtige feedback")

  • Na 2 minuten schuift ƩƩn rij door, zodat iedereen een nieuwe partner ontmoet.

  • Vraag deelnemers om telkens ƩƩn leerverwachting of tip van hun vorige partner mee te nemen en door te geven in het volgende gesprek.

  • Extra: verdeel de deelnemers in 2 groepen. Laat groep 1 een top 5 maken van gehoorde leerdoelen. Laat groep 2 een top 5 maken van antwoorden op de themagerichte vraag.


Tijd:Ā 20–25 minuten

Materiaal:Ā Eventueel stoelen in twee rijen, timer


4. Voorwerpenmarkt


Doel:Ā Een verdiepende kennismaking die persoonlijke verhalen verbindt met leerdoelen. Ideaal voor startdagen of bijeenkomsten waarin kennismaken centraal staat.


Beschrijving:

  • Vraag deelnemers vooraf of bij de start om een voorwerp mee te nemen dat hen typeert.

  • Zet alle voorwerpen op een tafel (ā€œde marktā€).

  • Iedereen kiest willekeurig een voorwerp van iemand anders.

  • Zoek de eigenaar op en deel het verhaal achter het object.

  • Laat deelnemers het voorwerp ook koppelen aan hun leerdoelen (bijv. een sleutel voor ā€œiets nieuws ontsluiten dat ik wil lerenā€).


Tijd: 30 minuten

Materiaal:Ā Voorwerpen van de deelnemers


Waarom kennismaken koppelen aan leerdoelen of thema?


Kennismaken gaat vaak alleen over namen en een korte achtergrond. Dat is nuttig, maar zonde als het daarbij blijft. Juist in een leercontext is kennismaken hƩt moment om verbinding te maken tussen de mensen Ʃn de inhoud.


Door deelnemers vanaf het begin te laten benoemen wat ze willen leren of hoe hun eigen ervaring aansluit bij het thema, bereik je drie dingen:


  1. Betrokkenheid vergroten

    Mensen voelen sneller: ā€œIk hoor hier thuis, dit gaat ook over mij.ā€

  2. Motivatie versterken

    Het zichtbaar maken van eigen leerdoelen geeft energie en richting.

  3. Inhoud verbinden aan praktijk

    Deelnemers plaatsen hun persoonlijke ervaringen meteen in het kader van het onderwerp, waardoor het leren relevanter wordt.


Met andere woorden: kennismaken is niet alleen een ijsbreker, maar ook een eerste stap in het leerproces.


Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:

bottom of page