top of page

Vragenwandeling - vragend thema's verkennen aan de start van je sessie

  • ludonu
  • 1 sep
  • 2 minuten om te lezen

Voor je ergens in duikt, helpt het om te weten waar je nieuwsgierig naar bent. In deze activiteit verkennen deelnemers de thema’s van de dag via hun eigen vragen – en die van anderen. Zo ontstaat een gemeenschappelijk beeld van wat er leeft in de groep. De vragen blijven zichtbaar en keren later terug als brug naar inhoud en reflectie.


Doelen

  • Activeren van voorkennis en nieuwsgierigheid.

  • Betrekken van deelnemers bij de inhoud vanaf de start.

  • Identificeren van leervragen die de sessie relevant maken.

  • Bevorderen van onderlinge uitwisseling en gedeeld eigenaarschap.


Groepsgrootte, Tijd & Setting

  • 6 tot 30 deelnemers

  • 25 minuten

  • Offline of online (met breakoutrooms & whiteboard)


Voorbereiding

  • Kies 3 tot 6 hoofdthema’s van de sessie en schrijf elk thema op een eigen envelop.

  • Bevestig de enveloppen aan muren (offline) of zet ze klaar op een digitaal whiteboard (online).

  • Zorg voor schrijfkaartjes, stiften of sticky notes.

  • Online: zorg voor digitale “vragenvellen” bij elk thema (bv. Miro/Mural/Google Jamboard).


Stap-voor-stap


1. Reflectie (individueel + groepjes)

  • Geef elke deelnemer 2 tot 3 kaartjes.

  • Vraag hen individueel na te denken over de thema’s van de sessie.

  • Laat hen op elk kaartje een vraag noteren die ze graag beantwoord willen zien. Moedig open, persoonlijke of uitdagende vragen aan.

  • Elke vraag gaat in de juiste thematische envelop (of wordt digitaal aan het juiste whiteboardvlak toegevoegd).


Daarna:

  • Verdeel de deelnemers in kleine groepjes (2 à 3 personen) en wijs elk groepje een thema toe.

  • Laat hen de vragen in de envelop lezen en er samen 1 of 2 boeiende of centrale vragen uit kiezen.

  • Ze mogen eventueel een aanvullende groepsvraag toevoegen.


Voorbeeldvragen bij thema ‘feedback’:

  • Hoe geef ik kritiek zonder defensieve reacties uit te lokken?

  • Waarom blijft feedback zo vaak zonder effect?


2. Delen

Laat groepjes roteren: ze verplaatsen zich naar een nieuw thema (of andere envelop op het whiteboard), lezen wat er al staat, bespreken het kort en voegen eventueel nieuwe vragen toe.

Herhaal dit tot elk groepje elk thema gezien heeft. (Ongeveer 2 minuten per ronde.)


3. Synthese & Presentatie

  • Laat elk groepje terugkeren naar hun startthema.

  • Geef hen 3 minuten om de vragen te lezen en er 1 kernvraag uit te halen.

  • Elk groepje presenteert de kernvraag van “hun” thema plenair.

Tip: “Deze kernvragen vormen later een brug: je kan ze opnieuw oproepen bij de synthese van elk inhoudelijk blok.”

4. Debriefing (kort, plenair)

  • Welke vraag vond je het interessantst – van jezelf of van iemand anders?

  • Wat heb je geleerd over wat er leeft in de groep?

  • Welke thema’s triggeren het meest?


Volgende stappen

  • Laat deelnemers antwoorden op de kernvragen noteren in hun envelop of op indexkaarten tijdens de training.

  • Kom aan het eind van elk thema terug op de bijhorende vraag(en).

  • Laat deelnemers op het einde reflecteren: welke vraag is beantwoord? Wat roept nog iets op?


Variaties

  • Gebruik kleuren voor verschillende type vragen (bv. praktisch, verdiepend, kritisch).

  • Online: deelnemers voegen vragen toe in aparte whiteboardsecties of Google Docs.

  • Laat deelnemers aan het einde van de sessie hun favoriete vraag beantwoorden in een tweet of beeld.


Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:






bottom of page