7 Punten - Selecteer de beste ideeën, oplossingen, vragen ...
- ludonu
- 13 okt
- 3 minuten om te lezen
Welk idee verdient onze aandacht? Welke oplossing springt eruit? Wat zet aan tot verder denken? In 7 Punten wisselen deelnemers hun eigen ideeën uit, gaan aan de slag met de input van anderen, en waarderen de ideeën die hen het meest raken. Het resultaat: gedeelde scherpte over wat ertoe doet, en een geprioriteerde selectie van waardevolle inhoud, zonder dat iemand op z’n eigen idee hoeft te blijven zitten.
Doelen
Inhoudelijke bijdragen verzamelen, uitwisselen en waarderen.
Leren bouwen op elkaars input.
Een gezamenlijke selectie maken van wat de moeite waard is.
Deelnemers activeren om met ideeën van anderen te werken (veiligheid + verbondenheid).
Groepsgrootte, Tijd & Setting
6 tot 40 deelnemers
30 minuten
Offline of online (met breakoutrooms)
Voorbereiding
Meerdere blanco kaartjes per deelnemer
(Optioneel) enveloppen of bakje om kaartjes te verzamelen
Pen/stift
Online: gedeelde documenten, formulier of whiteboard
Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:
Stap-voor-stap
1. Reflectie (individueel)
(deze eerste stap kan je eventueel vervangen door een brainstorm activiteit waarbij je ideeën verzamelt en selecteert. Het belangrijkste is dat elke deelnemer eindigt met 1 kaartje met daarop een helder idee of actie van een andere deelnemer)
Geef deelnemers enkele minuten om te reflecteren op een centrale vraag, passend bij het leerdoel van je sessie. Voorbeelden:
Wat is volgens jou een waardevolle oplossing voor dit probleem?
Wat is een originele invalshoek op dit thema?
Wat moeten we echt onthouden van dit onderwerp?
Wat zou je adviseren aan iemand die hiermee worstelt?
Vraag hen om meerdere ideeën te noteren, één idee per kaartje (bijvoorbeeld 2 à 3 kaartjes per deelnemer). Duw hen om zo concreet mogelijk te antwoorden met specifieke acties.
Tip: “Schrijf alsof iemand anders straks met jouw idee aan de slag moet – helder en bondig.”
Verzamel alle kaartjes. Na het schudden ontvangt elke deelnemer een stapel willekeurige kaartjes (evenveel als er origineel werden ingeleverd).
Uit die stapel kiest elke deelnemer één idee om mee te nemen naar de volgende ronde.
2. Delen (in duo’s of kleine groepjes)
Laat deelnemers zich per 2 groeperen.
Elk duo bespreekt de gekozen ideeën van de deelnemers.
In elke ronde krijgt het duo 7 punten om te verdelen over de besproken ideeën.
Punten worden verdeeld op basis van relevantie, originaliteit, bruikbaarheid of impact (de groep kiest het criterium).
Elke deelnemer noteert het ontvangen puntenaantal op het kaartje.
Tip: “Niet verdedigen, niet uitleggen – je werkt met het kaartje zoals je het ontving.”
Laat deelnemers dit proces herhalen met meerdere collega's (bv. 3 tot 5 rondes). Elk kaartje verzamelt zo meerdere beoordelingen.
3. Synthese & Presentatie
Vraag deelnemers om de totale score op hun kaartje op te tellen.
Verzamel de kaartjes met de hoogste totaalscores.
Laat de 3 tot 5 best scorende ideeën plenair presenteren of visualiseren (bv. op flipchart of whiteboard).
Optioneel: laat de groep stemmen op het idee dat hen het meest aanspreekt.
4. Debriefing (kort, plenair)
Hoe was het om met een idee van iemand anders te werken?
Wat maakte een idee voor jou waardevol?
Wat viel op in de topselectie?
Zou je dit proces ergens anders kunnen toepassen?
Volgende stappen
Gebruik de hoogst scorende ideeën als basis voor vervolgopdrachten, actieplanning of synthese.
Laat deelnemers hun oorspronkelijke kaartjes terugvinden en vergelijken met de waardering.
Vraag: Zou je je idee nu anders formuleren, verbeteren, verdiepen?
Variaties
Laat deelnemers bij elk idee ook 1 verdiepende vraag noteren i.p.v. alleen een score.
Gebruik kleuren of symbolen als waardering (bv. 💡 voor origineel, ✅ voor toepasbaar).
Online: gebruik Google Forms of Padlet en laat deelnemers stemmen in breakoutrooms.
Zelf een activerende opleider worden? Check ons aanbod:



